Extra onderdelen welke los gezocht moeten worden


De motor uit de Scorpio is natuurlijk compleet, want de hele auto zat er bij, maar elke Scorpio Cosworth is een automaat... dus heb je geen vliegwiel. Op de website 

VLIEGWIEL

http://www.fordworld.nl/ en dan 'Ford talk - Technisch' heb ik info gevonden over het toe te passen vliegwiel. Op zich past elk vliegwiel van een 2.9 V6... Ik kwam op e-bay een vliegwiel tegen van een Sierra V6 4x4 2.9. Dit heb ik gekocht en inderdaad... het past goed. De drukgroep zat er ook bij, dus de boel is compleet.

VERSNELLINGSBAK: De versnellingsbak is al gevonden in een Renault Espace en bij het demonteren uit een rijdende auto hebben we ook maar gelijk de aandrijfassen, de koppelingsplaat en de startmotor meegenomen. De aandrijfassen zijn overbodig, ook de startmotor (is inmiddels verkocht). Ik ga de aandrijfassen van de bus gebruiken (ik bouw dan de flenzen op de bak om). 

KOPPELINGSPLAAT: De koppelingsplaat gebruiken we van de Renault. Deze past op de prise-as. De originele koppelingsplaat van de Ford (XR4i -4x4 V6) heb ik ook, maar daarvan past de prise-as aansluiting niet op de spline's van de as van de Renaultbak. De Ford-plaat ziet er echter veel zwaarder uit! Ik weet dat de Fordplaat werkt - dus een 'gewone' 12 klepper koppeling werkt en is sterk genoeg voor een 24 klepper (heb ik op forums op Ford-sites gelezen, waar deze plaat gebruikt wordt om op de Cosworth te bouwen). (zoals al gezegd, de Ford heeft alleen maar een automaatbak en dus moet je een vliegwiel en koppeling van een andere V6 regelen).

Bij Remservice Vlaardingen (R.S.V.) B.V. Tel.: 010-4347982 heb ik de voering van de Renault laten vervangen door een nieuwe.
Links aangepaste Renault plaat met nieuwe voering - rechts originele Ford plaat
De voering op de originele Renaultplaat is 7mm kleiner in diameter dan de Ford, 7mm dik ipv. 9mm dik van de Ford (de dikte is belangrijk voor de juiste spanning van de diafragmaveer) en ook de binnendiameter van de voering is kleiner van de Fordplaat. Er was genoeg ruimte op de Renaultplaat om ook de voering naar binnen toe te vergroten -> het totale oppervlak is nu behoorlijk vergroot! Blijft een feit dat de Fordkoppelingsplaat steviger is: heeft nml. ook nog een extra tussenlegplaat tussen beide voeringen + zwaardere veren + een 5mm langere spline-naaf. Maar ja, we gaan kijken of de Renaultplaat het zo gaat doen...  

STARTMOTOR

Op zoek naar een startmotor... weer één gevonden op e-bay (allemaal in duitsland) en weer prima ontvangen. De startmotor van de Ford is nodig, omdat de Renault startmotor aan de bak-kant zit en als je die aan de motorkant plaatst (wat nodig is ivm de ruimte), dan draait deze de verkeerde kant op... je hebt dus een startmotor van Ford nodig! (zit naast motor en draait dus goed). 

Hier alle gegevens van de startmotor



DRUKGROEP: De drukgroep wordt de drukgroep van de Ford. Deze past gelijk op het vliegwiel en de diameter is goed passend op de Renault koppelingsplaat.

DRUKLAGER: Het druklager van de Renault wordt gebruikt. Er is alleen een adapter (=verloopring) nodig om de te kleine diameter van de binnenring van het druklager te laten passen op de diafragma-veer.



KOPPELINGSHEVEL: Nog een aanpassing is te doen aan de koppelingshevel. De koppelingscilinder zit op de originele plaats precies tegen de Ford motor aan. De cilinder wordt mbv vulbussen iets opgeschoven. Het aangrijppunt op de hevel dient dan alleen nog wel verlegd te worden. De hevel wordt daartoe vermaakt.

Toplager van price-as:



Zo past alles in elkaar


ANDERE ONDERDELEN

Ook op e-bay (duitsland) heb ik een dashboard met toerentellen gekocht (moet ik nog gaan aanpassen, want heeft een dieseltoerenteller).

Als velgen zijn nu een set Passat (2001) gemonteerd: 16", dus straks kunnen er grotere remmen op de bus. De ET-waarde is ook 35mm, net als de bus-velgen, ze zijn echter wel breder (7,5" ipv 5,5") De bus gaat nu al geweldig de bocht om... nu alleen nog strakkies uit-acceleren...

Remmen: ik ben van plan de schijven van de Ford voor en achter te monteren... komt later nog.

Uitlaat: enkele potten op de sloop gehaald, om te kijken welke zouden passen. De pjpen lopen van de originele spruitstukken inclusief grote katalysatoren naar een demper met in en uitgang aan dezelfde kant (voorbeeld gezien van de Zuid-Afrika uitvoering met Audi-motor). De kleine kats laten we er tussenuit. De uitlaat loopt dan naar achteren, daar nog een pot en dan de pijp er uit naar achteren (aan de linkerkant - rechts zitten de waterbuizen). Dan eerst maar eens luisteren of hoeveel geluid de boel gaat maken.

Ook op e-bay (duitsland) een set veren van een Bluestar gevonden: deze zijn 4cm lager dan de standaardveren en toch nog origineel. Sinds mijn eerste auto, die ik teveel verlaagd heb en waarmee ik steeds over de drempels schaafde, heb ik mezelf beloofd nooit meer teveel te verlagen, dus dit is nog wel leuk en origineel, dus gewoon te rijden. De wegligging samen met de Passat velgen met brede banden is enorm goed, de auto gaat knetterhard en strak de bocht om... nou nog uit-accelereren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten