Keuze versnellingsbak - Renault UN1


Een andere bak moest er komen. De originele bak is versleten en bovendien veel te kort in de overbrengverhouding.
Ook kan de VW bak het koppel en het vermogen niet aan. De busbak kan maar tot zo'n 200Nm (140Nm was de 1.6TD) en nu komt er 300Nm.
Een Porsche bak is wel heel prijzig. Een bak waarvan de draairichting omgekeerd kan worden is OK. Er zijn niet veel versnellingsbakken waarbij dat kan, maar Renault heeft er één in het assortiment. De UN1 bak. Deze bak wordt nu niet meer gebouwd, maar in oudere modellen zijn ze nog te vinden (zie lijstje verderop).


Op internet heb ik iemand gevonden die een Renault UN1-bak aan zijn T3 motor heeft gemaakt. 


Renault_unigetriebe_umbaubeschreibung:












__________________________________________________________________________________________________________________________________






__________________________________________________________________________________________________________________________________




__________________________________________________________________________________________________________________________________



Renault UN1 bak

De Renault bak is in de volgende auto's gebruikt:






__________________________________________________________________________________________________________________________________


Manual Renault UN1 bak






Ik heb een compleet manual van de UN1 bak in pdf formaat.
Stuur me een mailtje en ik kan je het manual toesturen.
__________________________________________________________________________________________________________________________________


Voordelen Renault bak (in vergelijking met de busbak):


a) De UN1 bak is enorm sterk (kan veel koppel hebben en vermogens tot 500pk)


b) Wordt veel gebruikt in kitcars en crossauto's, want de draairichting van de uitgaande assen kan omgedraaid worden door het kroonwiel aan de andere kant te leggen.





De overbrengverhoudingen zijn ideaal, want de Renault Espace waar ik mijn bak uit heb gehaald heeft dezelfde bandenomtrek als mijn bus en een V6 met 170pk en ook een groot frontaal oppervlak, dus de overbrengingen kloppen.





De donorauto en onze uitbouwwerkzaamheden:








Na veel afstel en poetswerk is de bak af. De uitgaande assen draaien de goede (= tegengestelde) kant op.






Bij het uit elkaar halen van de bak kwamen er brokstukjes uit het dekseltje van de vijfde versnelling vallen.



Dit voorspelde niet veel goeds...

En ja hoor, er is een tand van de vijfde versnelling afgebroken.
  

Het ziet er naar uit (door de afdruk in het pasvlak van het deksel) dat de bak een keer eerder uit elkaar geweest is en dat de vergrendelstift niet goed in het gat heeft gezeten. En met geweld krijg je alles voor elkaar... met een klap van een hamer is natuurlijk het deksel uiteindelijk wel gedicht...

Waarschijnlijk heeft de bak zo wel een tijdje gereden in de Espace, maar we gaan toch wel de tandwielen vervangen.


De nieuwe onderdelen zijn binnen. De bak kan nu af gemaakt worden en dichtgebouwd. Dan is de eerste stap af.

Uitshimmen
Ik krijg soms vragen over het uitshimmen van het differentieel. Ik kan hier wel wat zeggen over hoe we het gedaan hebben: op zich kan je veel informatie uit het manual van Renault halen en verder heeft mijn vader (zijn hele leven automonteur) het op gevoel en ervaring gedaan. Dus inschatten, monteren, voelen, eventueel net zolang aanpassen en terugmonteren tot de speling correct is. Eigenlijk is er speciaal gereedschap voor nodig, maar dat ontbrak ons en op deze manier is het ook te doen.

9 opmerkingen:

  1. Hallo! Zou ik misschien in contact met jou kunnen komen? Ik ben benieuwd of en hoe je het differentieel uitgeshimt hebt.

    Groet Pieter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo, allereerst mooie website met goeie info! Ik ben zelf bezig met het inbouwen van een 1.9 tdi (AFN) in een VW t2 met een UN1 bak. Nu vroeg ik me af of je toevallig ook foto's en of andere info hebt over het afstellen van het differentieel?

    Groeten Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemiddag
    Kunt u mij vertellen welk type un1 bak de meeste kracht kan hebben?
    Ben bezig met een kitcar te bouwen waar een V12 in komt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat alle versies even sterk zijn. De prise-as de limiterende factor. Als motoren opgevoerd worden zie je dat het altijd de prise-as is die breekt. Je kan naar de diameters kijken, maar ik denk dat ze allemaal hetzelfde zijn. De verschillen zitten voornamelijk in de overbrengverhoudingen en de bediening. Leuk project trouwens, een V12 in een kitkar! Veel succes!

      Verwijderen
  4. Welke verhouding van de un1 is het beste om aan een gewone 1.9 diesel te hangen dat ik rustig kan bollen op de snelweg

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou niet de langste overbrenging kiezen, omdat je dan veel koppel en kracht nodig hebt om er gebruik van te kunnen maken. Een 1.9 diesel (zonder turbo) heeft beperkte kracht. Probeer een bus te vinden met vergelijkbare power (een T4 ofzo - gewicht en frontaal oppervlak is ongeveer gelijk) en kijk hoeveel toeren die maakt bij 100 km/u en zorg dat je daar op uitkomt.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo, ik heb een NG5 bak van de R5 alpine waar ik dacht ook deze truc te kunen uithalen voor inbouw in een Estafette, maar het lijkt erop dat de hoofdas waar de pignon op zit en de as van het diff niet in een lijn staan.. dus als ik de boel omklap loopt het niet goed.. Weet jij of dit typoe balk idd anders is dan de UN 1 serie?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste George,
    zoveel Renault-specifieke kennis heb ik helaas niet. Ik weet dat de montagevlakken van een NG5 en een UN1 gelijk zijn, maar intern in de bak weet ik niet.
    Ik heb nog wel een tip: ik heb ooit een UN1 bak gekocht bij Auto Bouman in Alblasserdam. Dat was bij de oude baas: het bedrijf zelf is nu van zijn zoon, maar hijzelf heeft nog een deel van een loods voor oude Renaultonderdelen. Hij gaat zelf ook regelmatig naar Frankrijk om onderdelen te zoeken en te halen. Misschien kan hij je meer vertellen. Ik heb geen contactgegevens meer, maar misschien kan je via het bedrijf zelf verder komen.
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. heel erg bedankt voor je snelle reactie, ik ga zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen